HOE WERKT HET    

Projecten op scholen

  • Door direct met scholen te werken kunnen we ook daadwerkelijk alle Rotterdamse kinderen met een taalachterstand bereiken. 

  • Ons programma ondersteunt de leerkracht en het kind. 

  • School selecteert de leerlingen op niveau en problematiek. 

  • Een project omhelst 15 weken 1-op-1 bijles voor 20 leerlingen. 

  • We verzorgen de coördinatoren, tutoren en lesmaterialen. 

  • We meten de leerlingen aan het begin en eind met diagnostische toetsen. 

  • De leerlingen stijgen na deelname 2 tot 2,5 punten op een schaal van 1 tot 10. 

  • Door de verbeterde leerresultaten stijgt de motivatie van de leerlingen en worden ze zelfverzekerder. 

  • De schoolbijdrage voor een project is € 2.000,- (excl. 21% B.T.W.) 

  • Aan ouders vragen wij een symbolische bijdrage van 1 euro per les. 

Interesse in een gesprek? Bel of mail Marie-Louise van Nieuwenburg: mlvn@taalvoormekaar.nl  en 06-18800502.

 

Scholen 

In ons opstartjaar 2017-2018 hebben we vier projecten gedraaid op drie scholen in Delfshaven. We hebben heel bewust voor deze wijk gekozen, omdat daar veel kansarme huishoudens zijn. Op alle drie de scholen hebben we gezorgd voor bijzondere combinaties om verschillende Rotterdammers samen te laten werken. Voor het schooljaar 2018-2019 staan al tien projecten gepland bij drie scholen in Delfshaven en Crooswijk. Meerdere scolen wilden onze samenwerking voortzetten. 

 

De Valentijnschool koos in 2017 als eerste voor een project met 24 kinderen. De ouderbetrokkenheid is hier groot. Daar hebben we op ingespeeld en een groep moeders getraind, een fantastisch en gezellig team. Dit is zo goed bevallen dat de Valentijn voor 2018-2019 twee nieuwe projecten heeft geboekt voor 40 kinderen. Vanuit het Albeda lopen dit keer eerstejaars mbo4 onderwijsassistenten stage als tutor. Voor het tweede semester worden momenteel nog vrijwilligers geworven.

 

De Al-Ghazali school heeft gekozen voor dubbele projecten. Dat houdt in dat we in 2017 met 24 Rotterdamse vrijwilligers 48 kinderen bijles hebben gegeven. Hier worden twee coördinatoren opgezet vanuit Taal voor Mekaar. Ook hier werd de samenwerking voortgezet. Voor 2018-2019 werken we in vier projecten met 80 kinderen. In het eerste semester lopen meer dan 40 studenten eerstejaars mbo4 onderwijsassistenten stage als tutor. Voor het tweede semester worden momenteel nog vrijwilligers geworven.

 

 

De Shri Saraswatie school heeft is in 2017 gestart met een project met 24 kinderen binnen schooltijd. De tutoren waren daar pabo-studenten van de Thomas More Hogeschool. De studenten kozen voor Taal voor Mekaar als keuzevak en kregen hier een studiepunt voor. Dit schooljaar is er gekozen voor projectmatig werken en die omslag neemt alle aandacht. Hopelijk werken we volgend schooljaar wel weer samen. 

 

 

Op de basisschool Noen in Crooswijk werken we dit jaar voor het eerst. Hier werken we ook met dubbele projecten, dus beide semesters werken we met 40 leerlingen, in totaal 80. Hier komen ook maar liefst 80 mbo'ers onderwijsassistenten in spé begeleiden. 

 

 

 

 

 

 

Meld je aan als school